Felhúzta a genakkert és száguldott
      a Lisa a Pünkösdi Regattán

Kategóriájában első, abszolútban harmadik helyen végzett a Team Lisa Keszthely a 2015. évi Helly Hansen Pünkösdi Regattán. A május 23−25. között zajló nagy hajós vitorlásversenyen több mint 170 egység indult. A Lisa most szerepelt először keszthelyi hajóként. Debütálásról, felszívódó szélről, csapattaktikáról beszélgettünk a legénység három tagjával.

A rossz időjárás miatt kétfutamosra rövidült az idén a Túravitorlás Sportklub által szervezett, Balatonföldvár−Keszthely közötti megméretés. A versenyen induló egytestű Lisa 12 fős legénysége most vitorlázott együtt először, és bravúros eredménnyel zárta a regattát. Büki Gábor, a csapat irányítója elmondta: a helyzet minden szempontból új volt: új hajó, új legénység, új feladat, ugyanis ő maga is most irányított először ennyi embert.

Lisa crew− A Pünkösdi Regatta mindannyiunknak fontos. Ilyenkor mindig hazajövünk Keszthelyre, hazai közönség előtt, ismerős környezetben vitorlázhatunk, mindig nagyon várjuk. A hétvége első napján erős szél volt, bár tartottam tőle, meglepett a hajó stabilitása: nem bukdácsoltunk, nem billegtünk. Az ellenfelünk gyorsabb volt ugyan nálunk, de Fonyódnál egy hibás taktikai lépés miatt elmaradt tőlünk, és ezt a hátrányt már nem tudta behozni. A csapattagok jól vizsgáztak – foglalta össze a regatta első napját Büki Gábor. − A második napon sokáig jó helyen álltunk, Györök környékén nagy előnnyel vezettünk is. A 340 négyzetméteres genakkert (aszimmetrikus vitorla) elsőre sikerült felvonnunk, s elragadott minket a felelőtlen száguldás, élveztük a természet erejét. Ám a szél megült, belekerültünk egy lavórba, így elvesztettük az előnyünket – tette hozzá. − A Balaton egyébként az egyik legszeszélyesebb víz, ahol valaha vitorláztam. Mivel kis alapterületű, a víz és a part közötti hőkülönbségekből egyik pillanatról a másikra vihar vagy front épülhet ki. Itt az alapszél még vitorlázható, de egy erős szélben is vannak orkánerejű pöffök. Ez a tengerekre kevésbé jellemző. Itt rövidebbek a hullámok, könnyebb beszorulni, és a hajó is nehezebb, mint a sós vízben.

Büki Gábor elárulta azt is, neki a vitorlázás szerelem, és szerencsés helyzetben van, mert ebből a szerelemből megél. Kifejtette: a vitorlázás olyan technikai sport, amelyet a természet és a víz szeretete és tisztelete nélkül nem lehet űzni. Lehet akármilyen drága hajója az embernek, a vitorlázásnál a víz és a szél az úr.

Zánkáig a hajó irányított

Sarina Róbert a travellert, a léhkocsit kezelte, ő szabályozta a nagy vitorla finombeállítását. Ez hatalmas fizikai igénybevétel, az ember szinte csak felfelé, a vitorlára néz. „A szombati vízre szállás után Zánkáig nem sok közünk volt a történésekhez. Onnantól azonban összeálltak a mozgások, összehangolódott a legénység. Egy szakaszon sikerült kipróbálni a genakkert, a száguldást, amely kívülről is nagyon látványos. A verseny során két irányváltoztatás volt csupán, annyira jól sikerült meglovagolni a szelet.” Sarina Róbert elárulta azt is: legyőzték kategóriájukban Király Zsoltot és hajóját, akivel három évig együtt versenyzett.

Két szél között a pad alá

Nagy Gábor 2013-ban benne volt abban a csapatban, amely megnyerte a Kékszalagot a Litkey Farkas kormányozta Lisával. Most a Lisán elöl a vitorlákért és a futó kötélzetért felelt. „Mindenkinek van egy kis feladatszelete a tortából, és tudnia kell, mikor kell megennie. Egyedül dolgozunk, mégis csapatban. A vasárnapi futamon két szél között a pad alá estünk. Néha kellenek az ilyen pofonok.”

Forrás: Monitor Magazin

KESZTHELY YACHT KIKÖTŐ

Cím: 8360 Keszthely, hrsz.: 3795/17/B
Tel.: +36 (30) 427-6016

Keszthely Yacht kikötő Facebook logó